Wednesday 18 January 2017

Kuku Panjang Hukum Forex

Terpanggil untuk aku Pfosten kan satu Artikel mengenai hukum Forex, yang aku petik dari surfxwave. forummate / hukum-forex-vt29.html. Es ist dir nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen. Es ist dir nicht erlaubt, deine Beiträge zu bearbeiten. Kalau nak lebih Detail boleh klicken Sie Link yg aku bagi tadi. Aku kopieren dan paste kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Unternehmen Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti e-mail dibawah. Salam en ghazali nama sagena yusri ingin bertanya dengan en dari segi forex ni8230. Bu Bu........................................ Sie können auch jetzt schon Beiträge lesen. Suchen Sie sich einfach das Forum aus, das Sie am meisten interessiert. Jika SURFWAVE menjalankan perniagaan mengikut kaedah islam insyallah ramai org akan bersama. WALAHU AKLAM YUSRI (017 xxxxxx) HAMBA YANG INGIN TAHU SILA BUKA WEB SUCHE TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM. MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bab forex ini. Hukumnya HARAM kalau kita mengaji lebih sikit. Kita akan dapati Währungsrechner adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. Methode 2. Interesse 3. Hebelwirkung 1. Methode OK, Punkt dibenarkan aber selain dari Punkt adalah haram 2. Swap. Kein Swap. Kira pass Nur wichtigsten intraday 3. Leverage tang sini sangkut. Tapi kalau nak haupt juga kena pakai hebelwirkung 1: 1. Baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya Menjadi Harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1. Punkt 2. Keine Swap 3. Hebel 1: 1 Kalau ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi. hukumnya HARAM erste tahniah kepada sdr abu Muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini. saya bukannya Arif sangat Pasal forex ni cuma sedikit sebanyak Saya ambil Peduli GAK ​​Sebab org dok tanya kat Saya Pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan Saya hal forex ini juga seperti hukum feqh Yang xdijelaskan Secara nyata hukumnya Secara qatie Dari quran, Sunna serta ijma, Akan senantiasa berubah-Ubah dan mengikut keadaan semasa. saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit Yang dibayar Secara ansuran masih ada yang kena Prozentsatz, Hypermarkt Supermarkt yang dimiliki nichtmoslemischen (ada jual arak), pelaburan-pelaburan Syarikat MILIK kerajaan yang masih gunakan konvensional sistem serta pelaburan n-Lain gelegen lagi. tapi bukanlah saya nak sokong yg Haupt forex 100 cuma kena amik perhatian juga apa yang Telah dibincangkan Secara semasa oleh ulama2 Fiqh hari nie tentang halal haram yang Boleh kita jauhi cuma Sekarang bagaimana kita nak islamkannya. Sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arab juga byk terlibat, inilah Yang Perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri komentar Andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islam Yang berpegang teguh dengan koran n Sunna insyaallah semuanya OK. Setakat ini sahaja maaf undai x kena Konsep hebaj yang disediakan oleh Vermittler forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara Händler forex dan Makler selagi Händler tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Händler hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja als mengikut yang mereka persetujui dengan broker mereka. Bagi akaun Islamik, Vermittler forex tidak mengenakan atau Mitgliedschaft apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Vermittler forex adalah orang tengah antara Bank-Bank antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (Einzelhändler). Mereka membeli (qoute) dari institusi als männlich balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Pros ini adalah dibenarkan der Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba). Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara / i, Kalau kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam Yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas kerja di Forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan Hebelwirkung adalah harus (zulässig). Seperti kata Professor Humayon Dar, Geschäftsführer von Dar Al Istithmar in London (Untersucht die Scharia-Aspekte der aufstrebenden islamischen Hedgefonds). . Shariah hat keine Probleme mit Hebelwirkung, solange es durch islamische Schulden erreicht wird. Hebelwirkung ist kein Scharia-Problem, sondern eine ökonomische Frage. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, Saya mengambil contoh Hebel dalam akaun islamik FXOpen Hebel Yang dikenakan tidak dikenakan sebarang Interesse (zinsfrei). Juga kalau kita über Nacht Wortspiel tidak ada apa-apa Interesse (berbanding konventionelle Dikenakan Interesse kalau über Nacht). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir und terlibat sekara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik Dari universiti di Jordan dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. Hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi Hadithen Yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, 3504 3/283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008 Adalah terjemahan langsung satu Hadithen Yang masyhur la Tabi ma Laysa indak Beberapa isu Telah dibangkit berkenaan Hadithen ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd und al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal und Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, Dari Ysuf ibn Mahak, Dari Hakim ibn Hizam, manakala Yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala Koleksi Yang Lain Menyatakan antara Ysuf und Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan, nama pertengahan, langsung, tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (zuverlässig / al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i Telah merakamkan cuma satu Hadith Yang diriwayatkan oleh beliau, Yang gelegen menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Commodity Futures: Eine islamische rechtliche Analyse Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. org/wiki/MohammadHashimKamali ----------------------------- --------------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Beschreibung: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau Lebih tetapi tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya:... tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti Ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif Rujukan: darulkautsar / penghadi bahasanKedua:. --- -------------------------------------------------- ---------- (Nota:. Saya tidak pernah memandang rendah pada Hadithen dhaif Cuma menyatakan bahawa Hadithen dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram Die Auswirkungen der Verwendung von schwachen Hadeeth. islamweb. net/ver2/ Archiv. ngEampid139248 wallahu alam. Bukankah leveraj dan Margin Trading Saling berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau Ikut pemahaman saya, Margin-Handel saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya Margin Handel (Hebelwirkung) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun islamisches forex, margin tradingnya LANGSUNG tidak kena / guna riba. Malah Broker Forex Telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (schöne Darlehen) berbanding Bank Yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada pun, i. Ag ag... As as as as as as as as as as Rujuk: dib. ae/en/communityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan Zentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, undai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stoppen sie verlust sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan Stop Loss Wortspiel, Broker forex mengamalkan Fakta 3: Keine Debit-Salden Ihr Risiko ist nur auf Gelder auf Einzahlung begrenzt. Da es keine Margin-Aufforderungen im Devisenhandel gibt, schließt der Broker für Ihren Schutz automatisch alle offenen Positionen ab, wenn Ihr Konto-Eigenkapital unter das erforderliche Margin-Niveau sinkt. Denken Sie dies als eine endgültige, automatische stoppen. In der Tat, youll nie verlieren mehr Geld, als Sie in Ihrem Konto haben Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. Ianya harus. Yg uzar komenkan adalah pasal Hebelwirkung. Hebelwirkung dlm forex menepati hukum syarak. Xde riba. Kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. Tanpa schlüsselbund boleh jatuh syubhah pula. Yg penting pakai islamisches konto austausch kostenloses konto. Kan byk Vermittler yg tawarkan islamischen Konto. War-war itu adalah bisikan syaitan. Sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan hebelaj adalah harus halal. Yakinkan diri baru hati jadi tenang. Kerja jadi senang. Apa-apa Wortspiel saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan Apa Yang Saya Fahami Selama Ini Megenai Perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA von Malaysia ini menerangkan yang Handel FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 Für eine grössere Darstellung klicken Sie auf das Bild. FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). In ISLAM zu überprüfen, die Dinge, die HALAL oder HARAM ist nicht aus der direkten Bedeutung der Terminologie, sondern aus, wie es gemacht hat. Daripada Penasihat Syarie / Scharie Berater KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang Semalam ada persoalan tentang Hebelwirkung. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam islam islam islam islam islam krieg krieg krieg krieg kämpfer Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan Yang terhad ini Saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan Yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. Hebelwirkung yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah, wie man mehr mit weniger sebagaimana berikut zu verdienen: - Sebagai contoh. Kita mengambil urusniaga matawang asing Yang melibatkan matawang GBP / USD kaufen. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli / menjual 1 Los GBP / USD, sepatutnya pihak Plattform Akan memotong USD100 Dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya Hebelwirkung, Plattform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 Los tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak plattform untuk meringankan modal pusingan kepada pädagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan Hebelwirkung als Keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (Händler). Yang paling Penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga Yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak Akan melebihi Dari Anzahl der Beiträge modal pusingan Yang terdapat di dalam akaun Mereka. Sebagai contoh, sekiranya undeinem membuka akaun Yang bernilai USD1,000 undeinem tidak Akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 Walau apapun Hebel Yang undeinem perolehi Dari pihak Plattform dan kerugian undeinem sama sekali tidak Akan berganda Dari keseluruhan modal Yang undeinem laburkan. Dengan ini Hebel tidak Menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan Yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak plattform dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modales yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang hebelwirkung yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syarie / Sharie Advisor KODANA Berhad. Takdir sudah ada yang menggariskan namun hanya sedikit Yang mengetahui adanya nasib dan takdir Yang menimpa diri kita tak bisa dielakkan Dari campur tangan kita sendiri, biasa kita kenal sebagai hukum alam atau Sebab musabab , Karena tidak ada sesuatu kejadian yang kebetulan von dunien ini melainkan ada sebabnya. Tuhan punya banyak sekali rahasien, kapan kita mati, kapan terjadi hari kiamat, apa yang akan terjadi besok, itu semua rahasien Tuhan. Namun kita harus ingat, Tuhan bukanlah Maha sewenang-wenang, semua yang menimpa kita pastilah sudah diperhitungkan. Lantas apa hubungannya dengan memotong kuku Septi yang saya sebutkan di atas, kematian rahasia Alloh, namun dengan kemurahanNya, Alloh Mitglied Tanda-Tanda Yang Tak bisa saya sebutkan satu per satu di sini. Kecuali memotong kuku. Menurut sumber Yang dapat dipercaya, hari Jum8217at merupakan hari yang dipilih oleh Alloh untuk membuka tabir termasuk 8216tabir8217 Rahasia memotong kuku di hari Jum8217at. Ingat Tidak ada sunah / mengikuti kebiasaan Nabi sah yang sia-sia, semua pasti ada hikmah untuk kehidupan kita selain mendapat pahala. Jika Alloh berkehendak membuka tabir-Nya, niscaya di saat kita memotong kuku di hari Jum8217at, kita Akan tahu umur kita masih panjang atau Akan mati sebentar lagi. Caranya yaitu dengan memperhatikan kuku jang akan kita potong, apacha masih sama seperti Jum8217at kemaren atau sudah panjang. Jika Alloh berhendak membuka tabir, bagi orang yang umurnya tidak panjang lagi, maka Yang dilihat kukunya pun tidak Bertambah panjang alias masih sama seperti Jum8217at kemaren. Sebaiknya perbanyaklah berbuat baik dan beribadah. Wallahu alam. MUNGKIN diantara kita atau kebanyakan kita, Ketika memotong kuku asal-asalan8212mulai Dari tangan kiri atau kanan, pokoknya tak beraturan. Walaupun ia dilihat hanya perkara kecil, namun kadang-kadang ia adalah perkara besar. Dalam beberapa perkara hukum Der Islam, kuku tidak seharusnya diabaikan oleh umat Der Islam. Misalnya ketika seorang dalam keadaan ihram haji atau umrah didenda membayar verdammung karena memotong kukunya. Demikian juga kuku bisa menyebabkan tidak sah-nya wudhu atau mandi junub, jika luft tidak atau terhalang sampai ke kuku. Beberapa permasalahan Verschiedenes, yang berhubungan dengan kuku Dari segi hukum, hikmah memotong kuku, memanjangkan dan mewarnanya Akan dibincangkan dalam bahasan kali ini. 1. Hukum Dan Hikmah Memotong Kuku Memotong kuku adalah amalan sunah. Sebagaimana disebutkan dalam hadis Dari 8216Aisyah radiAllahu 8216anha: 8220Sepuluh perkara Yang termasuk fitrah (Sunna): memotong kumis, memelihara jenggot, bersiwak, memasukkan Luft ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan Luft (beristinja), berkata Zakaria: 8220berkata Mus8217ab: 8220Aku lupa yang kesepuluh kecuali berkumur.8221 Sekali lagi ini adalah bentuk menghilangkan segala Kotoran yang melekat di Celah kuku, apalagi jika kuku dibiarkan panjang. 2. Cara Dan Benda Untuk Memotong Kuku Menurut Imam an-Nawawi, Sunah memotong kuku bermula jari tangan kanan keseluruhannya dan dimulai Dari jari kelingking lalu sampai Pada ibu jari, kemudian tangan kiri Dari jari kelingking ke ibu jari. Sungara alat untuk memotong kukunya dapat menggunakan gunting, pisau atau benda khas jang tidak menyebabkan mudharat pada kuku atau jari seperti alat pemotong kuku. Setelah selesai memotong kuku, sebaiknya segera membasuh Tangan dengan Luft. Ini karena jika seseorang esu menggaruk anggota badan, dikahawatirkan akan menyebabkan penyakit kusta. Menurut Kitab al-Fatawa al-Hindiyah dalam mazhab Hanafi bahawa makruh memotong kuku dengan menggunakan gigi juga akan menyebabkan penyakit kusta. 3. Waktu Memotong Kuku Sebagaimana diriwayatkan daripada Anas Ibn Malik: 8220Telah ditentukan Waktu kepada kami memotong kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari Agar kami tidak membiarkannya Lebih daripada empat Puluh malam.8221 8220Adapun menurut Imam asy-Syafi8217e dan Ulama-Ulama asy-Syafi8217eyah, Sunah memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Juma8217at, sebagaimana disunatkan mandi, bersiwak, memakai wewangian, berpakaian rapi sebelum Pergi ke masjid untuk mengerjakan Shalat Juma8217at, 8221 (Hadis riwayat Muslim) 4. Menanam Pieces Kuku Sebagaimana disebutkan dalam Kitab Fath al-Bari, bahawa Ibnu 8216Umar Radhiallahu 8216anhu menanam potongan kuku. 5. Memotong Kuku Ketika Haid, Nifas Dan junub Menurut kitab Al-Ihya8217, jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, janganlah dia memotong Rambut, kuku atau memotong sesuatu Yang jelas daripada badannya sebelum dia Mandi junub. Kerana segala potongan esu di akhirat kelak akan kembali kepadanya dengan keadaan junub. 6. Memanjangkan Kuku Dan Mewarnainya (Cutex) Tabiat memanjangkan kuku dan membiarkannya tanpa dipotong adalah perbuatan Yang bertentangan dengan Sunna Nabi Muhammad Shallallahu 8216alaihhi wasallam, karena beliau menggalakkan Supaya memotong kuku. Jika dibiarkan kuku itu panjang, Niscaya Banyak Perkara-Perkara Yang Membrane Hukum Seperti Wudhu, Mandi Wajib dan Sebagainya. Adapun dalam hal mewarnai kuku (niedlich), perempuan yang bersuami adalah haram mewarnai kuku jika suaminya tidak mengizinkan. Sementara perempuan Yang Tidak Bersuami Pula, Haram Baginya Mewarnai Kuku. Demikian juga jika pewarna itu diperbuat Dari benda najis karena Akan menghalang daripada masuknya Luft saat berwudhu. pa USTD n ustzah blehkan orang yg meninggl kukunya dan kumisnya yg panjang, di ptong. maksih pencrahann ya ya USTD Waalaikum salam Menurut Qaul Qadim Rambut, kuku, kumis Yang terdapat Pada Mayat dibiarkan begitu saja namun menurut Qaul Jadid Sunah dipotong dengan rincian sebagai berikut: 16141614 1617161416161616 16171615 161416161614 161716141615 161416181615: 171161416161618 1614161816141616 1614 16141618 16141614 16141618 1617161416181616 1614161416181616 1614 161416181614 1616 16141616161816151618 16141618 16141618 161416141615 () 16141614161816151615 1614161816141615 1616161416171614 1614161716141615 161416161615 16161614 16161611 16141618 161416161613 16141614161816141615 161716141615 161516181614 161416161614 1618161416161616 187.: 16111548 1548::: 1548 1563 1548 1611 1548 1548 1548. : 1548 16161614161816161616 1617 161816141615 16151616161716161614 16151618 1614 1614161816141615 1614 1616161416151616 161516181548 1548 1548 1548 1548 1548 1548 1548 1548 1548. Berkata as-Syafi8217i: 8220Diantara madzhab kami ada yang memberlaku kan memotong Rambut dan kuku-kuku Mayat dan diantara kami terdapat pendapat Yang tidak mengerjaka nnya8221. Al-Mazani Geburtsdatum: 8220Meninggal kannya muatku kagum karena artinya menjadikan kelusuhan sedikit dan kami memohon pada Allah kebaikanny ein tempat kembali8221. Al-Mawardi berkata: 8220Sedang dalam mengambil Rambut dan memotong kuku-kuku jenazah maka tidak diperintah kan bila ia sedikit dan bila panjang dan jorok mengambiln ya juga tidak wajib, Sedang dalam kesunahann ya terdapat dua pendapat: 1. Menurut Qaul Qadim hukum menjalanka nnya makruh , Lebih baik tidak dilakukan, pendapat ini sesuai dengan madzhab Imam Malik, al-Mazani karena Kitan yang diwajibkan saat hidup saja tidak dikerjakan kala ia sudah meninggal maka dalam masalah ini tentu Lebih utama juga untuk tidak dikerjakan disamping karena Alasan bila tulangnya tersambung dengan Tulang najis maka Harus dipisah saat ia masih hidup dan yang demikian tidak diperintah kan saat ia Telah meninggal maka dalam masalah ini tentu Lebih utama juga untuk tidak dikerjakan. Al-Mazani von berkata 8220 von karena artinya von menjadikan kelusuhan von sedikit von kami memohon von pada Allah von kebaikanny ein tempat kembali8221. 2. Menurut Qaul Jadid Yang demikischen disunahkan. meninggalk Annya makruh hukumnya berdasarka n sabda Nabi 8220Kerjakanl ah oleh kalian Pada orang-oran g mati kalian apa yang kalian lakukan untuk pengantin - Pengantin kalian8221 dan karena kebersihan disunahkan juga dikerjakan saaat masih hidup dengan Catatan tidak menyakitka n maka sudah selayaknya bila Yang demikian juga dianjurkan Saat sudah meninggal seperti menghilang kan aneka najis pada diri jenazah. Dengan demikian maka dianjurkan mengambil bulu-bulu ketiak dan kemaluanny ein dengan memakai batu Kapur tidak dengan memakai Trockenspritz Agar Lebih berbuat kelembutan dengannya, bulu kumisnya dipendekka n tapi tidak dicukur habis dan Jangan lakukan apapun dan menyentuh bulu jenggotnya. Sedang untuk rambut kepalanya bila semasa hidupnya dia orang yang senang dengan rambut yang menjuntai maka jangan memotongny ein bila bukan maka potonglah. Sedang untuk kukunya maka potonglah bahkan imam al-Auzaa8217i menganjurk ein menguburka n potongan-p otongan kukunya dengannya namun kami lebih memilih yang demikian tidak beralasan als berpedoama n dalil hatte sama sekali. Al-Haawi al-Kabiir III / 171-172


No comments:

Post a Comment